22 april, 2015

Jul är verkligen en period då många unnar sig och äter precis vad de vill. Detta skulle inte vara någon fara om det endast gällde under självaste julafton men många drar detta över hela julledigheten. Det brukar till sist visa sig ganska ordentligt på vågen efter nyårsafton vilket leder till att många ångrar sig.

Hälsotrenden blir mer och mer påtaglig och det finns mängder med nyttig och proteinrik mat på julbordet. Vi tänkte nu guida dig i vad på julbordet som du kan äta utan att behöva känna ångest.

Kål är vanligt förekommande på de flesta julbord och är någonting som är något av de nyttigaste man kan äta. De innehåller många vitaminer som är bra för kroppen. Brysselkål är väldigt gott att äta ångkokt som tillbehör.

Ägg är ett väldigt nyttigt och proteinrikt tillbehör på julbordet. Det serveras dock ofta med någon storts fyllning som vi ej räknar med, ett helt ägg utan fyllning innehåller ca 80 kalorier.

Naturella nötter är ett väldigt bra alternativ till julgodiset som man omges av under julen. De innehåller mängder av nyttiga fetter som är bra för både hjärtat och hjärnan. Mandlar, valnötter, hasselnötter är ett par av de nötterna som brukar vara tillgängliga under julen.

Lutfisk som försvinner mer och mer från julbordet är dock någonting som är väldigt kalorisnålt. En dl lutfisk innehåller endast 50 kalorier.

Kokt potatis är ett mycket bättre alternativ än Janssons frestelse på bordet då Janssons ofta innehåller mängder med grädde och andra fetter. 100 g kokt potatis innehåller 84 kalorier.

Lax innehåller mycket proteiner, nyttiga omega-3 fetter och D-vitaminer som är bra för kroppen. Man ska dock vara lite försiktig med den gravade laxen då den innehåller en del socker. Två skivor rökt alternativt gravad lax på 50 g innehåller ca 95 kalorier.

Om man tar bort fettranden på julskinkan är även detta ett fettsnålt och proteinrikt alternativ på julbordet. 100 g julskinka, motsvararande 2 skivor innehåller ca 96 kalorier.

Sill är något som man absolut kan äta en del av på julbordet, man ska då helst väja en klar sill som inte är inlagd i massa onödigt socker alternativt fett. 50 g klar sill innehåller ca 114 kalorier.

Som man kan se är det inte själva rätterna som i sig är onyttiga utan det är flertalet av den klassiska maten som man kan äta utan problem. Dock är det såserna och rörorna som ofta höjer kalorimängden, det kan man tänka på.

Julen infaller bara en gång om året och vi överväldigas ofta av bufféer med godsaker och man bestämmer helt själv hur man vill lägga upp maten. Det man kan tänka på är att äta med måtta då det finns flertalet fördelar med detta. Främst slipper man den obehagliga matkoma som oftast uppkommer efter julbordet, man kan nästan känna att man mår dåligt efteråt. Många gånger tar vi mer mat än vad vi egentligen klarar av, och äter mer än vad vi egentligen borde. Att ha dessa nyttigare rätter i åtanke behöver inte betyda att du helt avstår från resten av julbordet, men det är bra att ställa fram lite lättare och fräschare rätter att blanda upp det hela med.


Vill du få tips och hjälp med att boka årets julbord, kontakta oss nu!

Julbordsmäklarna är Stockholms största förmedlare av julbord. Hos oss bokar du snabbt och enkelt Stockholms bästa restauranger till årets julfest eller julbord. Vi erbjuder alltid samma pris som hos restaurangen!

Fyll i alla fält och skicka sedan din förfrågan. Vi kontaktar dig inom 1 tim.