30 april, 2015

I slutet av november sätter alla julbord igång och folk börjar unna sig mer än de brukar göra under det övriga året. Däremot är det desto fler som ångrar all den maten det stoppat i sig vid jul i januari när man ser att det har gett resultat på vågen. Alla dessa timmar de sedan måste spendera på gymmet känns inte värt det när allt det roliga är bakom dem.

Vi tänkte nu lista de rätter som är onyttigast på julbordet och som man kanske bör undvika alternativt skära ner på om man vill slippa ångesten i januari.

En sak som nästan är självskriven på denna lista är Julgodiset som vanligtvis står framme under hela december. Knäck, ischoklad, rocky road, polkagrisar är några få saker som är fulla med socker. Rekommendationen här är att antingen skippa sockret helt alternativt känna efter ordentligt om du verkligen måste ha godisbiten.

Glöggen som många häller i sig är en riktig sockerbomb. Endast 1 dl glögg med fem mandlar och tio russin innehåller 242 kalorier. Detta ska man se upp med om man vill hålla sig borta från sockret.

Prinskorvarna och de glaserade revbensspjällen innehåller onödigt mycket fett. Prinskorven innehåller även mjöl och andra tillsatser som ofta skapar uppblåst mage. Tre prinskorvar innehåller 144 kalorier och 2 revbensspjäll innehåller 102 kalorier.

Ska man unna sig 100 g Janssons frestelse så är det 116 kalorier. I Janssons hittar man massor av mättat fett som man anser vara av sämsta sorten för kroppens blodcirkulation.
Största delen av denna rätt består av grädde och smör.

Bröd är det perfekta tillbehöret till din jultallrik. Man ska dock se upp med vilket sorts bröd man väljer. De vanligaste bröden som är julvört och tunnbröd innehåller gluten, snabba kolhydrater och socker som inte magen alls mår bra av. Liksom med julgodiset kan det i vissa fall vara bäst att helt hoppa över brödet alternativt eller äta i mycket små mängder.

Många avrundar hela middagen när man redan är väldigt mätt med den mastiga ris à la maltan som innehåller 206 kcal på 100g. Om man ska äta av efterrätten är det bäst att man äter med måtta.

Något som ofta innehåller onödigt mycket kalorier är drycken till maten. Julöl, julmust, snaps och vin innehåller också socker och kalorier. Två glas julöl innehåller 151 kalorier och en dl julmust innehåller 40 kalorier. Socker och kolsyra tillsammans med julmaten i magen skapar för många en spänd och uppblåst känsla. Man ska helst ersätta detta med citronvatten. Om man verkligen vill dricka av julmusten är det helt klart bäst att dricka det efter maten då man kan känna efter hur det känns.

Som man kan se är det är det egentligen inte huvudrätterna på julbordet som är det onyttiga utan mestadels alla tillbehör.

Julen infaller bara en gång om året och vi överväldigas ofta av bufféer med godsaker och man bestämmer helt själv hur man vill lägga upp maten. Det man kan tänka på är att äta med måtta då det finns flertalet fördelar med detta. Främst slipper man den obehagliga matkoma som oftast uppkommer efter julbordet, man kan nästan känna att man mår dåligt efteråt. Många gånger tar vi mer mat än vad vi egentligen klarar av, och äter mer än vad vi egentligen borde. Det är även så att om man blandar så många sorters mat i en röra så kan magen reagera och vet inte hur den ska bryta ner allt. Man kan alltid smaka på de olika rätterna vi nämnt i denna artikel men de bör inte ha övertaget på tallriken.


Vill du få tips och hjälp med att boka årets julbord, kontakta oss nu!

Julbordsmäklarna är Stockholms största förmedlare av julbord. Hos oss bokar du snabbt och enkelt Stockholms bästa restauranger till årets julfest eller julbord. Vi erbjuder alltid samma pris som hos restaurangen!

Fyll i alla fält och skicka sedan din förfrågan. Vi kontaktar dig inom 1 tim.